News About us FRAKCIJA performing arts magazine AKCIJA/FRAKCIJA presentation and international exchange program AKCIJA performing arts publishing program IMAGINARY ACADEMY educational program FACTUM documentary film project Collaborative projects Companies
 

Časopis za izvedbene umjetnosti FRAKCIJA, Centar za dramsku umjetnost i Hrvatsko dizajnersko društvo pozivaju Vas na otvorenje izložbe:

FRAKCIJA 1996.-2010.

u četvrtak 15. travnja 2010. u 19h

HDD galerija, Boškoviževa 18, Zagreb

Kustos izlozbe: Maroje Mrduljaš
Autori izlozbe: Ivana Ivković, Maroje Mrduljaš, Dejan Dragosavac Ruta
Suradnici: Ivan Slipčević (fotografija), Jasna Žmak, Marko Kostanić, Una Bauer

Izložba ostaje otvorena do 08. svibnja 2010.

***

FRAKCIJA - 15 godina oko scene

utorak 04. svibnja 2010. u 19h

HDD galerija, Boškovićeva 18, Zagreb

Moderator: Maroje Mrduljaš
Sudjeluju: urednici i suradnici časopisa Frakcija

 

FrakcijaČasopis za izvedbene umjetnosti Frakcija u izdanju Centra za dramsku umjetnost, uz suizdavaštvo Akademije dramskih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu jedan je od dugovječnijih publicističkih projekata u Hrvatskoj, ne samo u nezavisnoj kulturi, nego i u području kulturnih časopisa općenito. Započeta iz potrebe artikulacije teorijsko-kritičke platforme za suvremena kretanja u izvedbenim umjetnostima, Frakcija je aktivno gradila kontekst za novu i aktualnu umjetnost te pružila podršku cjelokupnoj nezavisnoj sceni u Hrvatskoj što je, pogotovo u devedesetima, značilo i opozicijsku političku opciju i otpor prema dominantnim kulturnim politikama.

Projekt se urednički mijenjao i u ranijoj je fazi koncipiran kao tematski heterogeni magazin koji je promovirao istaknute protagoniste i zbivanja na sceni. S vremenom, Frakcija se sve više okreće prema interdisciplinarnom pristupu, i snažnijem naglasku na teorijskim istraživanjima. Te mijene prati i dizajn časopisa. Štoviše, uredništvo shvaća dizajn integralnim dijelom projekta, koji je Frakciji pripomogao u izgradnji reputacije sadržajno progresivnog, internacionalno relevantnog, te, konačno, oblikovno poželjnog kulturnog časopisa.

U dizajnu Frakcije do sada se okušalo troje autora i autorskih grupa: Igor Masnjak, CavarPayer i Laboratorium, i svi su oni magazinu/časopisu pristupili na sasvim drugačije načine. Među njima praktički i ne postoji naglašenija estetska ili konceptualna poveznica osim imperativa da pojavnost časopisa rezonira sa aktualnim kulturnim trenutkom. Frakcija je bila svojevrsni eksperimentalni laboratorij za istraživanje časopisne forme, a u njenom dizajnu su se odražavale različite tendencije na hrvatskoj dizajnerskoj sceni. Frakcija nije opterećena komercijalnim datostima i, u smislu donošenja odluka, sasvim je neovisan projekt, a njen ritam izlaženja ostavlja dovoljno vremena za eksperiment, što je dizajnerima dalo priliku da do krajnosti dovedu svoje zamisli i ne budu opterećeni izdavačkim standardima i normativima. Tako se dizajn Frakcije kretao od dizajnerski vrlo pismenih rješenja Masnjaka, koji je vrlo predano propitivao različite žanrovske teme ilustriranog magazina, preko radova CavarPayer koje spadaju u najradikalnije radove na hrvatskoj dizajnerskoj sceni, do „nove urednosti“ Laboratoriuma koji je oblikovao i atipični i vjerojatno konceptualno najzanimljiviji broj Frakcije (br. 32-35).

Veza između grafičke produkcije i sadržaja Frakcije se mijenjala; u pojedinim situacijama su upravo integracija ili pak divergencije između dizajna i sadržaja posebno poticajne za analizu. U Masnjakovoj (1995-2000) interpretaciji Frakcija je izgledala kao sofisticiran mainstream kazališni magazin internacionalnog standarda, a da je pritom zastupala opozicijski ili „disidentski“ dio scene koji je protestirao protiv dominantnih kulturnih politika i ustrajao u nužnoj afirmaciji istraživačkih tendencija. U tom je smislu dotjerana grafička produkcija Frakcije simbolički osvojila prostor koji sama suvremeno orijentirana scena izvedbenih umjetnosti, u konstelaciji kulturnih politika u Hrvatskoj, realno nije zauzimala. Dizajn je bio svojevrsno sredstvo „političke propagande“ kojim se komuniciralo nastojanje scene da se nametne kao nositelj kulturne aktualnosti te izbori za ravnopravne produkcijske uvjete.

CavarPayer
(2000-2002) su se nametnule kroz beskompromisni pristup u kojem dizajnerski zahvati imaju primat pred konvencijama žanra, a artizanstvu se prepušta tradicionalna uloga grafičkog uređivanja. Drugačije rečeno, dizajn postaje instrument i vizualne i strukturalne „koreografije“ ili „uprizorenja“ sadržaja, a sam medij magazina zadobiva autonomiju. CavarPayer su, eksperimentirajući sa Frakcijom,projekt dovele do ekscesa, što je časopisu priskrbilo jednu gotovo ezoteričnu auru. Njihov redizajn Frakcije izveo je svojevrsni traumatski rez u odnosu prema prvoj fazi magazina, a Frakcija je i kroz dizajn istaknula koncepcijski zaokret prema teorijski intoniranom magazinu.
U interpretaciji Laboratoriuma (2002-2010), Frakcija ponovo dobiva standardizirani vizualni identitet - layout čija su osnovna svojstva vizualna smirenost i fleksibilnost u duhu „nove urednosti“. Odmak od standarda predstavljao je „rasklapajući“ dvobroj broj 32-35 u koji prilozi nisu uvezani, nego su zapakirani u dvije spojene kartonske kutije-fascikla, a svaki separat je dizajniran kao zasebna tema. Dvodjelnost i praćenje kronologije rezultat su konzekventnog nastojanja da se format časopisa što cjelovitije približi stvarnom životu predstave za vrijeme njenog nastanka i tijekom njene izvedbe i recepcije.

Sloboda dizajnerskog izražavanja i pojedina skupa i radikalna rješenja brojeva Frakcije povezani su sa fenomenom sinergije eksperimentalnog dizajna i nezavisne scene u Hrvatskoj, koja pridaje mnogo pažnje svom samo-oblikovanju i vizualnom identitetu, pa je ta sinergija ujedno i glavni inkubator istraživanja u grafičkom dizajnu u Hrvatskoj. Iako je moguće kritizirati dizajnersku sklonost ka pretjeranom i samopromocijskom trošenju resursa na ekscesna rješenja, postoji jedan kritički donekle neprecizan ali ipak realističan motiv za prihvaćanje eksperimentalnog, pa i fetišističkog dizajna, a to je održavanje što višeg stupnja jedne opće kulturne tenzije i dinamike unutar određene sredine. Dizajni Frakcije iskušali su široki spektar grafičke artikulacije časopisa/magazina, bili su internacionalno zamijećeni i nagrađivani, a sigurno su provocirali i motivirali lokalnu scenu na refleksivni pristup mediju. Upravo je jedna specifična vitalnost i gotovo naivna spremnost Frakcije na upuštanje u neistražene publicističke forme vrijedan kulturni doprinos, koji je lokalna ograničenja ali i prednosti periferne hrvatske sredine preveo u internacionalno relevatan projekt.

Maroje Mrduljaš

Opširniji tekst o časopisu možete pročitati ovdje

Primjerke časopisa možete odabrati i naručiti preko našeg web shopa:
http://www.cdu.hr/frakcija/shop/index.php

Informacije o pretplati:
http://www.cdu.hr/frakcija/subscribe.html

Kontakt:
frakcija@cdu.hr

***

Centar za dramsku umjetnost
http://www.cdu.hr/

Hrvatsko dizajnersko drustvo
http://dizajn.hr/



top